Felvételi tájékoztató 6. és 8. osztályos tanulók és szüleik részére
Közzététel: 2024. október
Alternatív Közgazdasági Gimnázium
1035 Budapest, Raktár u. 1. (elérhetőség)
A 2025/2026-os tanévre való jelentkezés információiFelvételi tájékoztató: 2024. december 7. (szombat) 11:30 és 14:00 Az iskolában bármelyik napra lehet óralátogatásra jelentkezni: Központi írásbeli felvételi vizsgaJelentkezési határidő az írásbeli vizsgára: 2024. december 2. Elektronikus jelentkezési felület Írásbeli vizsga hatodikosoknak és nyolcadikosoknak: Felvételi jelentkezésA felvételi jelentkezés határideje: 2025. február 20. (csütörtök) Az egyénileg jelentkezést benyújtó családok kizárólag a KIFIR elektronikus adatlapkitöltő rendszerben állíthatják elő a felvételi lapokat, azok kézi kitöltésére nincs lehetőség. Szóbeli vizsga (egyéni meghívóval): 2025. március 3-8. Tájékoztatásul: a szülői költségtérítés a 2024/25 tanévben 165 000,- Ft/hó (12 hónapra). AKG OM azonosító: 035454 Feladatellátási hely: 001 |
Kedves leendő középiskolás!Ha a hagyományos tantárgyakat szeretnéd érdekes, új megközelítésben tanulni, emellett szeretnél a továbbtanulásodhoz biztos alapokat, magabiztos fellépést, mindeközben szeretnéd kibontakoztatni a tehetségedet, az Alternatív Közgazdasági Gimnázium 5 és 7 éves képzését neked találták ki. |
Kedves Anyukák és Apukák!Az AKG Magyarország első alapítványi iskolájaként 1988. augusztus 27-én nyitotta meg kapuit. |
Bevezetés – avagy nagyon röviden az AKG-ról
Az AKG jelenelvű, szabad, személyközpontú, alternatív iskola
Általános alapelvünk: A gyerek nem az életre készül, hanem él.
- Jelenelvű, mert pedagógusaink szakmai meggyőződése, hogy a kamaszkor csak éppen annyira átmeneti állapot az ember életében, mint bármely más életszakasz. Így, a felnőttkorra való kondicionáláson túl, nagy hangsúlyt fektetünk a rövidtávú sikerekre való törekvésre, a napi örömök megélésére, az aktuális problémák, konfliktusok feloldására.
- Lemondtunk az intézményi szabályozó eszközökről (pl. ellenőrző), s helyére az információ szabadságát, a tanulók szabad döntését, a személyességet, az érdeklődést, az érdekeltséget helyeztük. A jogi eszközök helyére a patrónusi rendszer került. A patrónus választása az iskolakezdés előtti nyitótáborban történik.
- Szakmai programunk szerint a működés középpontjában az egyes gyerek áll, ezért a személyes kapcsolatokat leginkább erősítő, folyamatos együttműködést igénylő szervezeti és tevékenységformákat alakítottunk ki.
- Az AKG programja szorosan kötődik a század eleji reformpedagógiákhoz, pedagógiai alternatívákhoz; érték, norma és képzési alternatívákat kívánunk közvetíteni diákjaink számára.
Az AKG is iskola. Egy gimnázium, ahol jó tanulni, lehet és kell.
- Az AKG digitális iskola. Minden tanuló a képzés egész ideje alatt saját laptopján tanul, s a feladatok, információk egyaránt digitálisan kerülnek feldolgozásra.
- A program a központi érettségi követelményeket meghaladó célokat tartalmaz.
- A képzés három szakaszból áll.
- a 10. évfolyam végéig tartó kultúraközvetítő, alapozó szakaszból
- A 11. évfolyamon második idegen nyelvet megtanító nyelvi évből
- a 12-13. évfolyam pályakialakító, felvételire felkészítő szakaszból
- Minden tanulónak a képzés alatt meg kell tanulnia önállóan és csoportban együttműködve tanulni, elemezni, összegezni, prezentálni.
- Az AKG szakmai programjának célja a képességfejlesztés, s ezen belül kiemelten a szociális kompetenciák fejlesztése.
- Minden tanulónak önálló rövid és egész éves projektet kell teljesíteni.
- Az érettségire bocsátás feltétele két idegen nyelvből középfokú (B2) nyelvvizsga.
- A végzős tanulók átlagos érettségi eredményei több évtizedes átlagban meghaladják a 80%-ot.
- Lényegében minden tanítványunk továbbtanul, az utóbbi években kb. 50%-uk külföldön.
Az AKG alapítványi iskola
- A tanulmányok költségeit az állami normatív támogatás (20%) és a szülői ház költségtérítése fedezi (80%).
- A költségtérítés az AKG minden kötelező programelemét fedezi, további tanulmányi költségek vállalására nincs szükség (kivétel a külföldi út utazási költsége).
- Az étkezés és az egyéni taneszközök (füzet, íróeszköz, számítógép, tankönyv stb.) költségeit a család fedezi
Az AKG a miniszter által jóváhagyott alternatív kerettantervvel rendelkezik
A részletes program itt olvasható: Az AKG pedagógiai programja
Amit a jelentkezésről tudni kell
Írásbeli felvételi: az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban rendezett központi írásbeli vizsgára egyénileg kell jelentkezni.
Az előző tanévek írásbeli felvételi feladatsorai és javítási útmutatói (oh.gov.hu)
Az Oktatási Hivatal hivatalos jelentkezési lapját kitöltve a következő címre kell eljuttatni: AKG, 1035 Budapest, Raktár utca 1.
Kérjük, hogy a jelentkezési lapon feltétlenül tüntessék fel a használatban lévő elérhetőségi email címeket!
Szóbeli felvételi: Az írásbeli felvételi vizsga után lehet jelentkezni az iskola megfelelő tagozatára a KIFIR elektronikus adatlapkitöltő rendszer segítségével.
Az AKG OM azonosító kódja: 035454
a 4+1+2 hatosztályos gimnázium tagozatkódja: 0001
a 2+1+2 négyosztályos gimnázium tagozatkódja: 0002
(a +1 a nyelvi évet jelzi)
Minden további tájékoztatást a +36-1-250-3752, +36-1-388-6759 telefonszámokon, illetve a felveteli[kukac]akg.hu email címen lehet kérni.
A felvételi eljárással kapcsolatban Laffer Zsuzsanna iskolamenedzsernél lehet kérni tájékoztatást, a laffer.zsuzsa[kukac]akg.hu címen.
A felvételi eljárás
Felvételi keretszámok: Az AKG a hatodik és nyolcadik osztályt végzett diákok közül egyaránt 48-52 főt vesz fel, minden jelentkezőnek felvételi vizsgát kell tennie.
A felvételi két részből áll, a felvételi döntés a szóbeli beszélgetés alapján történik. Az általános iskolai bizonyítvány, az írásbeli vizsga eredménye, valamint a szülői használati útmutató (a jelentkezőről szóló leírás) biztosítja a felvételi döntések hátterét.
- Központi írásbeli vizsga – kétszer 45 perces, magyar nyelvi és matematikai kompetenciamérő dolgozat. A vizsgán elérhető: 100 pont.
- Általános iskolai bizonyítvány. A pontszámba a felvételi időszak félévi eredménye és a megelőző tanév év végi eredménye számít. A számított tantárgyak (5 db): irodalom és nyelvtan osztályzat átlaga, matematika, történelem, idegen nyelv (ha több van, akkor a jobbik eredmény), természetismereti tantárgy (ha több van, akkor a jobbik eredmény). A felvételi eredménybe beszámítható tantárgynak tanévenként azonosnak kell lennie (így nem lehetséges az egyik tanévben pl. az angol, a másik tanévben pl. a német nyelv beszámítása). Kivételt jelent ez alól, ha az adott tantárgynak csak egy tanévben van osztályzata (pl. az egyik évben természetismeret, a másik évben biológia osztályzat van, és nincs a két tanévben azonos nevű természetismereti tantárgy). Elérhető: 50 pont.
- Szóbeli felvételi beszélgetés (felvételi alkalmassági döntés). A szóbeli felvételi vizsgához szükséges egy szülők által írt „használati útmutató”, segédanyag a szóbeli beszélgetéshez (küldhető e-mailben: felveteli[kukac]akg.hu). A használati útmutatónak nincsenek formai követelményei.
A szóbeli vizsga előtt elérhető pontszám 150 pont. Ötszöröst meghaladó túljelentkezés esetén a 180. helyen lévő tanuló pontszáma határozza meg a szóbelire való behívás ponthatárát – mindkét tagozat esetében, külön-külön.
A szóbelin a háromfős felvételi bizottság dönt a felvételről. A felvételin figyelembe vesszük az írásbeli teljesítményt, az általános iskolai bizonyítványt és a szülői használati útmutatót.
A szóbelin vizsgált képességek:
- folyamatos olvasás és szövegértés,
- írás- és fogalmazáskészség, a legalapvetőbb anyanyelvi ismeretek, életkorhoz igazodó szókincs,
- beszédkészség, kommunikációs helyzetfelismerés,
- figyelemkoncentrációs képesség,
- az analitikus gondolkodás elemi szintjei,
- a négy alapművelet készségszintű használata,
- elemi logikai problémák felismerése és megoldási képessége,
- szabály- és normatudat, együttműködési képesség,
- a társadalmi szokások megfelelő helyzetekben megjelenő használatának képessége,
- elemi etikai normák,
- a közvetlen környezetben való tájékozódás, eligazodás képessége
A szóbeli bizottság által meghatározott döntési kategóriák: feltétlenül megfelelt, megfelelt, alapítványi férőhelyen felvehető, nem felelt meg.
Amennyiben a feltétlenül megfelelt kategóriában több alkalmas jelentkezőt választ ki az adott tagozathoz tartozó összes felvételi bizottság, mint a meghirdetett keretszám, a rangsorrendet az írásbeli eredmény és az általános iskolai bizonyítvány együttes pontszáma (max. 150 pont) határozza meg. Amennyiben a feltétlenül megfelelt kategóriába kevesebb jelentkező kerül, mint a meghirdetett keretszám, a megfelelt kategórián belül az együttes pontszám szerint kerülnek felvételre a jelentkezők.
A döntési kategórián belül a jelentkezők között az AKG-s kötődés előnyt jelent (volt AKG-s szülő, jelenlegi AKG-s testvér).
A felvettek 2/3-át az iskola, 1/3-át a többletköltségeket vállalók közül az alapítvány veszi fel, azok közül, akik megfeleltek a felvételi eljárásban, de nem kerültek be a felvettek közé. Az iskolai felvételről a felvételi bizottságok, az alapítványi helyekről az alapítvány ügyvezetése dönt – az évfolyam patrónusainak egyetértésével. Az AKG ösztöndíj támogatást nyújt az arra érdemes, tehetséges tanulóknak. Függően a felvételin elért eredménytől és a család anyagi helyzetétől, a támogatás a képzés teljes költségét is fedezheti.
Az írásbeli és a szóbeli felvételin való részvétel díjtalan.
Az alapítványi férőhelyekre való felvételi eljárásról
Az alapítványi férőhelyek fenntartásának célja az iskola működéséhez többlettámogatás gyűjtése.
A többlettámogatás céljai:
- A rosszabb anyagi helyzetben lévő tehetséges tanulók felvétele,
- A hátrányosabb helyzetben lévő családok támogatása,
- Az AKG infrastrukturális, technikai fejlesztése,
- Az átlagos költségtérítés csökkentése.
Az elmúlt években évi több százmillió forint fejlesztést és ösztöndíj-támogatást biztosított az iskola, illetve a tanulói számára az AKG Alapítvány.
Az AKG Alapítvány évente 16-18 jövendő hetedikes és 16-18 fő kilencedikes tanulót vehet fel az AKG felvételijén részt vett és fel nem vett tanulók közül. A felvételi lehetőséghez a szülői költségtérítést meghaladó, az iskola működését szponzoráló támogatással lehet jutni. Ezekre a helyekre írásos ajánlatot kell tenni, mely a vállalt többlettámogatás összegét és ütemezését tartalmazza.
A többletköltség vállalásáról lezárt borítékban, legkésőbb az iskolai férőhelyekről hozott döntést követő héten lehet nyilatkozni. A döntésre két fordulóban kerül sor. Minden ajánlattevő tájékoztatást kap az ajánlat elfogadásáról, illetve módosítási lehetőségéről. A módosításokat követően a kisiskola egyetértésével az alapítvány ügyvezetője dönt a felvételről, erről írásban tájékoztatja az ajánlattevőket.
Az AKG Alapítvány csak olyan tanulót vehet fel, akinek felvételét a kisiskola patrónusai is elfogadják.
Az alapítványi helyről született döntés szempontjai
- Az ajánlat jelenértékű összege
- A tanuló felvételi szereplése
- Az azonnali támogatás összege.
A felvételi döntések után
A 48-52 tanuló felvételéről két fordulóban, de azonos eljárásban tájékoztatjuk az iskolai és az alapítványi férőhelyen felvetteket.
A mi döntésünket követően a családoknak háromoldalú, hosszútávú szerződést ajánlunk. A szerződés tartalmazza az iskola, a család és a tanuló kötelezettségeit, jogait, beleértve a tartalmi és anyagi területeket egyaránt.
Első fordulóban a 32 iskolai felvett tanuló családjával köt az iskola és az alapítvány polgárjogi szerződést (ennek szövegét előzetesen közzétesszük az AKG honlapján). A második fordulóban a szponzori döntéseket követően köt az alapítvány és az iskola polgárjogi szerződést a családokkal.
A szerződés aláírását követően, beíratáskor keletkezik az AKG-val tanulói jogviszonya a tanulónak. A szerződés aláírását követően mindkét csoport azonos módon, azonos tanulói jogviszonnyal vesz részt az AKG életében. Az, hogy a tanulót az iskola vagy az alapítvány vette fel, nem nyilvános információ.
Visszalépés esetén a kisiskola patrónusai döntenek a következő tanuló felvételéről.
A képzés jellemzői
Alsó középfokú szakasz
7-10. évfolyamon (hatosztályos gimnázium, 4+1+2 tagozat)
9-10. évfolyamon (négyosztályos gimnázium, 2+1+2 tagozat)
(a +1 a nyelvi évet jelzi)
Az alapképzésben általános és egységes képzést nyújtunk, a személyre szóló differenciálás a csoportokon belül történik. Az iskolai életet a gyakorlatias és problémacentrikus megközelítés, az epochális tanítás, a projektek, a differenciált, de mindenki számára előírt tevékenységformák, dominánsan iskolai, gyakorlatorientált, a tapasztalatokon nyugvó ismeretszerzés, közösségi tanulás, osztályozásnélküliség jellemzik. Tantárgyblokkokban, nagyobb műveltségi körökben tanítunk: anyanyelvi, idegen nyelvi kommunikációs; társadalomismereti; matematika; művészeti; természettudományi blokkok; gyakorlati tárgyak (informatikai-ismeret, művészeti alkotó tevékenységek, gazdálkodási ismeretek, kommunikáció, tanulásmódszertan, testnevelés). A tantárgyak szorosan kapcsolódnak egymáshoz, és számos területen lehet egyénileg elmélyülni az anyagban. Minden diák azzal foglalkozik a legtöbbet, ami a legjobban érdekli.
Az első két évben magasabb óraszámban tanulják az angol nyelvet (kellő számú biztos angoltudással rendelkező diák felvétele esetén, az iskolai kapacitást figyelembe véve egy másik nyelvet).
Nyelvi év: 11. évfolyam (mindkét tagozaton)
Ebben az évben az órák 2/3 részében (18 órában) a második idegen nyelv intenzív tanulása (spanyol francia, német) mellett informatikai képzés, testnevelés, angol szintentartás és képességfejlesztés történik. A második idegen nyelvet kezdő szintekről kezdik a csoportok, és a tanév végén B2 szintű vizsgát tesznek. A tanévben így 4 hagyományos iskolai tanév tananyaga sűrűsödik össze egy egyéves folyamatos intenzív nyelvtanulássá. A második félév végén 9-10 napos csereutazáson vesznek részt tanulóink az adott nyelvterületen (Spanyolországban, Németországban és Franciaországban). Állandó cserepartnereink diákjait a mi diákjaink látják vendégül. A nyelvi év befejezése után tanulóink nagy arányban tesznek előrehozott középszintű érettségit, nyelvvizsgát. A szakasz önálló éves projektbeszámolóval zárul.
Felső középfokú szakasz: 12-13. évfolyam (mindkét tagozaton)
A gimnáziumi képzésben differenciált, alternatívákat kínáló, teljes, érettségivel lezárt képzést nyújtunk. Ezt a szakaszt a szaktudományok önálló megjelenése, a jellemzően egyéni órarendek, az önálló tanulás, a tárgyanként, programonként többszintű (emelt, közép) képzés, a szaktudományos specializációk, osztályozás, vizsgák, a nagyobb lélegzetű egyéni alkotások jellemzik. Általános cél a pályaorientáció, az érettségire, felvételire való felkészítés, de hangsúlyos a tanulás, mint öncél, a tudás, a kultúra megszerzésének öröme.
Tantárgyak: magyar irodalom, történelem, idegen nyelvek, anyanyelv, matematika, természettudományok (fizika, kémia, természetföldrajz, biológia), társadalomtudományi és közgazdasági tantárgyak (közgazdaságtan, társadalomismeret, pszichológia, társadalomföldrajz) művészeti tárgyak, alkotó körök, testnevelés.
Az iskola az érettségi tárgyakból 5 főtől, bármely más tárgyból 8 főtől biztosít tanulási lehetőséget.
Horn György az AKG-ról