
AZ AKG DÖNTÉSI RENDJÉNEK LEÍRÁSA
1. Az AKG Alapítvány Kuratóriuma
Jogait az MKM-mel történő megállapodás
biztosítja. Fenntartó tulajdonosi jogok egy részét
gyakorló szervezet, rendelkezik minden törvényben előírt
joggal, kötelezettséggel. Tagjait az egyes alapítók
(1-1), a szülők (3), a tanulók (2) valamint a nevelőtestület
(3) delegálják. Tartalmilag a szervezeti szabályzatának,
ügyrendjének kialakítása során inkább
felügyelő bizottsági jogosítványokat kell
biztosítani számára. Egyszerre kell megteremteni az
iskola szakmai-gazdasági autonómiáját és
az érdemi iskolafenntartói és iskolaszéki jogokat.
2. Az AKG a pedagógusok iskolája, az önigazgató
nevelőtestület azt jelenti, hogy a testületet illeti
meg:
- minden olyan döntés, információ, véleményezés,
amelyet a nevelőtestület saját hatáskörben
kíván tartani (nevelőtestületi jogkör),
- az ügyvezető igazgató, a pedagógiai
vezető, a testületi titkár évenkénti
titkos megválasztási joga,
- a pedagógiai program, az SzMSz jóváhagyási
joga,
- az egyes területek, önálló szervezeti egységek
beszámoltatási joga,
- az évenkénti költségvetés, a hosszú
távú gazdasági program jóváhagyási
joga,
- minden évben a munkarend, a munkamegosztás meghatározása,
- minden képzési, pedagógiai ügyben, a munkavállalókkal
kapcsolatos kérdésekben - intézményen belüli
- másodfokú döntés,
- a tanulók felsőbb évfolyamba lépése
feltételeinek meghatározása,
- a fejlesztési célok meghatározási joga,
- a tantestületi kuratóriumi képviselőinek,
az Iskolabírósági tagoknak a megválasztása
3. A kisiskola azonos szakmai program alapján, társulásban
működő önálló iskolai státust
kap. Autonómiája a pedagógiai program megvalósításának
keretei között biztosítandó. Tagjai az a kisiskola
patrónusai. Az ötödév ill. a szakképző
évfolyam jogköre, funkciói megegyeznek a kisiskoláéval.
Működését a személyesség, a önigazgatás,
a napi együttműködés jellemzi. Önálló
szervezeti egység, önálló költségvetéssel.
Feladatai:
- A kisiskola pedagógiai programjának meghatározása
az AKG pedagógiai programjának keretei között.
- A tanulók mindennapi munkájának megszervezése.
- A tanítás és a képzés megszervezése.
- A patrónusi feladatok meghatározása, tanári
munkarend, feladat-meghatározás, ellenőrzés.
- Döntés a tanulói felvételről.
- A kisiskolában nem patrónus, külsős tanárokkal
szerződés. Felkéri a nem patrónus szaktanárokat
a kisiskolában való tanításra, rendszeres vagy
eseti közreműködésre. E jogkörét a munkaközösségekkel
egyetértésben gyakorolja. Vitás esetekben az ügyvezető
jogosult dönteni.
- A kisiskola képviselőjének megválasztása,
feladatainak meghatározása.
- A zavartalan, minden napi munka feltételeinek biztosítása.
- A tanulói nyilvántartás, adminisztráció.
- A tanulók folyamatos belső értékelési
rendjének kialakítása, közzététele,
egyes tanulók értékelése.
- Kisiskolai szabályok, szokások, hagyományok kialakítása,
működtetése.
- Kapcsolattartás a szülői házzal.
- A képzés megszervezése, lebonyolítása,
a munkaközösségekkel történt megállapodás
alapján.
- A költségvetési keretek közötti önálló
szükségleti definíciók.
- A kisiskola tárgyi szükségleteinek meghatározása,
karbantartása, fejlesztési igényeinek meghatározása.
- Megrendelői szerep a munkaközösségek és
a funkcionális egységek felé.
- Az iskola rendezvények egyezetés utáni - hagyománnyá
váló - lebonyolítása, megszervezése.
- A tanulók továbbtanulási irányainak információs
rendszere, felvételik adminisztrációja.
- Belső, külső vizsgák lebonyolítása.
- A pedagógiai műhely munkarendjének meghatározása.
- A pedagógiai továbbképzés megszervezése.
- A témahetek meghatározása, szakmai megvalósítása.
- A tanári, pedagógusi munka értékelése.
- Együttműködés a diákönkormányzattal.
- A kisiskola vagyonvédelme, tisztántartása.
4. Munkaközösségek
A munkaközösség a pedagógiai programban önálló
szakmai területként, tevékenységformákként,
műveltségi területenként, meghatározott
képzési feladatokat ellátó szervezeti egysége
az iskolának. Önigazgató módon, hierarchiamentesen
működik. Minden AKG-ban dolgozó tanár tagja legalább
egy munkaközösségnek.
Az AKG-ban jelenleg az alábbi munkaközösségek
működnek:
természettudományi, társadalomtudományi,
művészeti, alkotó, matematika, testnevelés,
számítástechnikai, közgazdasági, idegen
nyelvi, angol nyelvi.
Új munkaközösség létrehozásához
nevelőtestületi döntés szükséges
Feladatai:
- A helyi tantervek elkészítése, karbantartása,
fejlesztése.
- A munkaközösség tagjai munkaszerződésének
tartalmi elemeit, munkarendjét, feladatait a munkaközösség
közösen határozza meg, a kisiskolákkal történt
megállapodás alapján.
- A tantárgyi követelmények meghatározása,
közzététele.
- A szakkabinetek működtetése, felszerelése,
karbantartása.
- Szaktárgyi versenyek kiírása, felkészítés,
lebonyolítás.
- Tankönyvek, ismerethordozók készítése,
fejlesztése, a megfelelők kiválasztása.
- Didaktikai fejlesztés, képzés, továbbképzés.
- Szaktanári szerződések.
- A munkaközösség-vezető megválasztása,
feladatainak meghatározása.
- Szaktanári helyettesítés biztosítása.
- Külső és belső vizsgák tartalmi előkészítése,
lebonyolítása.
- Közös belső és külső ösztöndíjpályázatok
ill. az egyéni pályázatok szakmai minősítése,
javaslattétel.
- Tananyagfejlesztés.
- A témaheteken való részvétel, illetve azok
szakmai kontrollja.
- Szakmai ellenőrzés, hospitálás, szaktanári
értékelés.
Információs, egyeztető,
véleményező, javaslattevő, döntéshozó
fórumok az AKG-ban
Iskolagyűlés
A tájékoztatás, az eseti nyilvánosság
fóruma. Közvetlen vagy sürgős tájékoztatási
igény vagy minden iskolapolgárt érintő konfliktus
esetén, valamint év elején, év végén
működik. Az évi két alkalmon kívül,
akkor hívható össze, ha az iskolapolgárok legalább
10%-a kéri. Érdemi döntést nem hoz, de állásfoglalásai
minden más intézményi szervezet számára
iránymutatóak.
Nevelőtestületi értekezlet
Az AKG legfelső döntéshozó, információs,
koordinációs fóruma. A nevelőtestület
jogosítványait az értekezleteken gyakorolja. Az intézmény
stratégiai ügyeiben minősített, más ügyekben
egyszerű többséggel hozza döntéseit. Az értekezletek
nyilvánosak, az ülések előkészítése
a testületi titkár feladata. Az értekezleteken való
részvétel az iskola minden pedagógusának munkajogi
kötelessége. A távolmaradást, időben -
indoklással együtt - a testületi titkárnak jelezni
kell. Az intézmény valamennyi kérdésében,
szakterületén döntési jogosultsága van.
Minden testületi, vezetői döntéssel szemben a nevelőtestülethez
lehet fellebbezni. Határozatait nyilvánosságra kell
hozni. Döntéseivel szemben az Iskolabírósághoz
lehet fellebbezni. Az AKG stratégiai ügyeiben döntéseit
a Kuratórium ellenjegyzi. Egyet nem értés esetén
közösen kiválasztott személy, vagy intézmény
döntéseit el kell fogadni.
Az értekezletet a tanév alatt hetente össze kell
hívni. Rendkívüli értekezletet a nevelőtestület
bármely három tagja összehívhat. A nevelőtestületi
értekezlet kétharmados jelenlét esetén határozatképes.
Saját munkajogi ügyében, személyes fellebbezés
esetén egy pedagógus is kezdeményezheti a rendkívüli
értekezlet összehívását.
Kisiskola-konferencia
Az eredeti személyközpontú, elvek hordozója.
A gyerekközpontú alkotóműhely megjelenési
formája. Belsőleg nem strukturált. Nincs belső
hierarchiája, nincsenek egyeztető fórumai. A kisiskola
jogosítványait a konferencia gyakorolja. Feladata a pedagógiai,
képzési folyamat tervezése, koordinálása,
pedagógiai szakmai problémák megvitatása. Az
egyes gyerekekre vonatkozó feladatok egyeztetése. Működésének
rendjét maga határozza meg, s választja meg felelőseit,
belső munkamegosztását. A konferencia döntéseit
- a pedagógiai program keretei között - teljes érvénnyel
a kisiskola minden kérdésében, szakmai, gazdasági
területen egyaránt önállóan hozza. Döntéseit
önmagára vonatkozóan teljes jogkörrel, gazdasági
ügyekben - szükségleteinek önálló meghatározásával
- a PT által kijelölt keretek között a nevelőtestület
által jóváhagyott költségvetési
normákat betartva hozza. A külvilág felé nincs
önálló képviselete, de a gyerekek, szülők
felé minden képviselettel felruházott és önálló
döntési joggal rendelkezik. Döntéseivel szemben
a nevelőtestülethez lehet fellebbezni. Döntéseit
nyilvánosságra hozza, s szükség esetén
egyezteti a többi kisiskolával, munkaközösséggel.
Képviselője tagja a PT-nek.
Az Ügyvezetés
vezetője: ügyvezető igazgató
tagjai: testületi titkár
iskolamenedzser
gazdasági igazgató
a szakképzés vezetője
Feladata:
Döntéshozó fórum, az iskola mindennapi szakmai,
működési, operatív, gazdasági, munkajogi,
igazgatási, adminisztrációs, jogi ügyében.
Tájékoztatási kötelezettsége van az iskola
teljes nyilvánossága előtt. Ülései nyilvánosak,
de szükség esetén zárt ülést rendelhet
el. Nem veheti át a nevelőtestületi jogosítványokat,
viszont minden önálló terület vezetője beszámolási
kötelezettséggel tartozik.
Pedagógiai Tanács
Vezetője: pedagógiai vezető
Tagjai: kisiskolák vezetői
munkaközösség-vezetők
ügyvezetés tagjai
Feladata:
Az iskola legfelső szakmai, pedagógiai egyeztető
fóruma, a nevelőtestületi döntések döntés-előkészítő
testülete pedagógiai, szakmai területen. A pedagógiai
folyamat általános jellemzőinek meghatározása,
az AKG stratégiájának meghatározása,
a pedagógiai problémák megoldási alternatíváinak,
a szakmai ellenőrzésnek a koordinációja kiemelt
feladata. Ülései nyilvánosa, zárt ülést
nem rendelhet el. A folyamatos információáramlás,
a rendszeres egyeztetés érdekében minden héten
ülést tart.
Személyes
felelősséghez kötött intézményvezetői
szerepek
Ügyvezető igazgató
A nevelőtestület évente titkosan, minősített
többséggel (a szavazók 2/3-a + 1fő) választja.
A választás eljárása megegyezik az pedagógiai
vezetőével. A vele kapcsolatos munkáltatói
jogokat a pedagógiai vezető gyakorolja – a nevelőtestület
egyetértésével.
Feladatai:
- az iskola operatív vezetője,
- felelős az AKG pedagógiai programja szerinti zavartalan,
folyamatos működéséért, a tárgyi
és személyi feltételek megteremtéséért,
- dönt minden iskolát érintő kérdésben,
amit a törvények, más jogszabályok ill. jelen
szabályzat valamely testület hatáskörébe
nem utalt,
- szerződéseket köthet az AKG nevében,
- a nevelőtestület vezetője, e minőségében
az értekezleteket is vezeti.,
- az SzMSz összeállítása, működtetése,
ellenőrzése,
- az iskolai szintű vezetők munkáját irányítja,
felügyeli, a velük kapcsolatos munkáltatói jogok
gyakorolja (a testületi titkár kinevezése és
leváltása tantestületi jogkör),
- a testületi titkár és a menedzser által előkészített
munkavállalói valamint más szerződésekről
dönt,
- a gazdasági döntések a hatáskörébe
tartoznak, e minőségében felügyeli a gazdasági
igazgató, a gazdasági iroda és a gondokság
munkáját is,
- az iskola napi működéséért, a képzés
zavartalan megvalósításáért felelős
vezetője,
- a munkaközösség-vezetők egyeztető fórumának
vezetője,
- a tanárfelvételkor, s más munkavállalói
ügyekben munkáltatói ill. testületi döntési
hatáskör esetén egyetértési joga van,
- iskolai, országos tanulmányi és más versenyek
előkészítésének, szervezésének
ellenőre, koordinátora,
- felelős az iskolai tankönyv és taneszköz lista
közzétételéért.
Testületi titkár
A nevelőtestület munkájának koordinátora,
érdekképviselője, évente titkosan választja.
A vele kapcsolatos munkáltatói jogokat az ügyvezető
igazgató gyakorolja A nevelőtestület működéséért
felelős.
Feladatai:
- a tanárfelvételkor egyetértési joga van,
- az új tanárok beilleszkedésének elősegítése,
támogatása.
- a tantestületen belüli konfliktusok, tanári problémák
kezelése,
- a tanári bérezési, érdekeltségi
rendszer kidolgozásáért, a személyi bérek
meghatározásáért felelős,
- az egyéni munkavállalói szerződések
megkötése,
- a tanári munkarend meghatározása,
- a tanári munka értékelési rendjének
kialakítása, működésének felügyelete,
- az iskolai munkamegosztás, tantárgyfelosztás,
órarend kialakítása,
- a szakmai fejlesztési programok egyéni feladataival kapcsolatos
szerződések, ösztöndíjszerződések
megkötése, az azokban foglalt feladatok formai ellenőrzése,
- az egész iskolát érintő önálló
területek személyi feltételeinek biztosítása
(pl. pszichológus, könyvtár stb.),
- a tantestületi döntések előkészítése,
- a tanári továbbképzések megszervezése,
a továbbképzési költségvetés jóváhagyása,
- a tantestületi döntések, határozatok nyilvántartása,
a határozatok végrehajtásának teljesülésének
formai ellenőrzése,
- a tantestületi rendezvények megszervezése, előkészítése.
A pedagógiai vezető
Az MKM államtitkár-helyettese nevezi ki, mint az iskola
egyszemélyes felelős vezetőjét A vele kapcsolatos
munkáltatói jogokat az MKM államtitkár-helyettese
gyakorolja a Kuratórium egyetértésével. A Kuratórium
egyetértési jogát a nevelőtestülettel
közösen gyakorolja. Az iskola nevelőtestülete által
évente titkosan, minősített többséggel
(2/3+1 fő) megválasztott szakmai vezető. Amennyiben
a Kuratórium nem ért egyet a megválasztott pedagógiai
vezető személyével, ismételt választást
kérhet. Újabb egyet nem értés esetén
a nevelőtestület és a Kuratórium közösen
kiválasztott külső személyt kér fel új
személy jelölésére. Az Alapítvány
Kuratóriuma az AKG élére csak a nevelőtestület
által megválasztott személyhez adja hozzájárulását.
A második fordulótól kezdve a megválasztásához
egyszerű többség is elegendő.
Feladatai:
- a pedagógiai program összeállítója,
megvalósításának őre,
- a törvényekben s más jogforrásokban előírt
intézményvezetői jogait, kötelességeit
gyakorolja az AKG sajátos önigazgató körülményei
között,
- az AKG szakmai pedagógiai munkájának fejlesztése,
koordinációja, terjesztése, szakmai képviselete,
- a PT vezetője,
- előzetes szülői tájékoztató,
a működés során a szülőkkel való
pedagógiai . szakmai kapcsolat tartás,
- a belső programhoz szükséges pedagógus továbbképzés
működtetése,
- a tanárfelvételkor egyetértési joga van,
- a kisiskolák pedagógia programjának jóváhagyása,
koordinációja,
- az iskolabíróság elnöke, bírókijelölési
joga van,
- az iskolai hagyományok megszervezése, koordinációja,
- a pedagógiai munka koordinációja, pedagógiai
problémák program szerinti kezelése, szakmai tanácsadás,
- a patrónusi feladatok meghatározása, a patrónusi
kinevezéseknél egyetértési joga van,
- a különböző tevékenységformák,
tantárgyak szakmai felügyelete, koordinációja,
- a követelmények közzétételének
ellenőre, a képzés tartalmi koordinációjának
felelőse,
- a munkaközösségi szakmai fejlesztések koordinátora,
ellenőre,
- "első és utolsó szóló"
- a gyerekek belépésekor a tájékoztatás,
alapindítás ill. az elmemenetelkor a búcsú
is a feladatai közé tartozik,
- a gyakorlóiskolai feladatok megszervezése, vezető
tanárok, gyakorló tanárok, gyakornokok munkájának
segítése,
- felelős az ösztöndíjak kiírásáért,
a fejlesztési irányok meghatározásáért,
- a tanártovábbképzés tervezése, egyéni
programok engedélyezése, ellenőrzése is feladatai
közé tartozik.
Iskolamenedzser
Az iskola külső kapcsolataiért felelős vezető,
a vele kapcsolatos munkáltatói jogokat a ügyvezető
igazgató gyakorolja.
Feladatai:
- kapcsolattartás az alapító vállalatokkal,
- külső szerződések megkötésének
előkészítése.
- pályázati kiírások figyelése, pályázatok
beküldése, teljesülésük ellenőrzése,
- minden - az egész iskolára vonatkozó, vagy az
AKG - t általánosan érintő -külső
szerződés a menedzser ellenőrzésével
lép csak életbe,
- alapítványi férőhelyek nyilvántartása,
nyomon követése, ellenőrzése,
- a szülőkkel történő megállapodások
előkészítése, ellenőrzése, kapcsolattartás
a médiával,
- az AKG image,
- kapcsolattartás a tanárképző intézetekkel,
- a követő iskolákkal való kapcsolattartás,
a szerződések előkészítése, karbantartása,
- az iskoláról szóló kiadványok kiadása,
tartalmi ellenőrzése,
- nemzetközi kapcsolatok kialakítása, szerződések
megkötése, karbantartása,
- nemzetközi pályázatokon való részvétel,
- külföldi iskolákkal való tartós kapcsolatok
kialakítása, csereutak megszervezése,
- az iskolát meglátogatók számára
előadások, idegenvezetés megszervezése,
- konferenciák megszervezése, előkészítése.
A szakképzés vezetője
A szakképzés az AKG-n belül önálló
kisiskolai jogosítványokkal rendelkezik, a kisiskolai önigazgatás
nélkül. Az AKG-ban szakmát adó szakképzési
feladatokat az érettségi után önálló
kurzus keretében adunk (bizonyos szakképzési alapozás
már korábban is történik). A szakképzést
egyszemélyi felelősséggel önálló
vezető irányítja. A vele kapcsolatos munkáltatói
jogokat az ügyvezető igazgató gyakorolja.
Feladatai:
- a különböző OKJ szerinti szakképzési
irányok tartalmi, jogi legitimációja,
- tanterv, taneszköz lista, a tanulók tankönyvi ellátása,
- az egyes irányok vezetőinek kijelölése, velük
kapcsolatos munkáltatói jogok gyakorlása,
- a szakképzés tárgyi és személyi
feltételeinek megteremtése,
- a vállalatokkal való kapcsolattartás,
- a szakmai fejlesztés irányainak meghatározása,
az új képzési irányok kialakítása,
- a szakképzés önálló költségvetésének
összeállítása, döntés előkészítés,
- a különböző kurzusok meghirdetése, a tanulókkal
kötött szerződések megkötése,
- az órarend, tantárgyfelosztás munkarend összeállítása,
- a tanárokkal szerződéskötés,
- a gyakorlóhelyek kialakítása, működési
feltételeinek létrehozása,
- a tanulókkal kapcsolatos osztályfőnöki feladatok
ellátása (tanulói jogviszony, problémakezelés
stb.),
- kapcsolattartás a szülői házzal,
- a szakmai vizsgák tartalmi, jogi előkészítése,
lebonyolítása,
- a tanulói nyilvántartás, adminisztráció.
A Patrónus
A patrónus általános feladatai
- A patrónus munkáját a kisiskolai pedagógusközösség
tagjaként, a többi patrónussal, más szaktanárokkal
összehangolva közösen, velük egyeztetve végzi.
Az AKG pedagógiai programjának egyik kulcseleme, hogy az
iskola lemondott a jogi, intézményi eszközökről
a gyerekek képzése, nevelése során. Az intézményi
eszközök helyére a személyesség, érdekeltség,
az érdeklődés került. A pedagógiai funkciók
megjelenítője, az iskolai értékek feladatok
közvetítője a patrónus. A szülők
a tanulók számára a patrónus tehát "maga
az iskola".
- A patrónus feladata, hogy minél előbb (legfeljebb
az első félév alatt), minél alaposabban ismerje
meg a tanuló személyiségjegyeit, életét,
szociális körülményeit, a család anyagi,
kulturális viszonyait, a tanuló adottságait, érdeklődési
körét, motivációs bázisát.
- A patrónus közös megbeszélések, egyéni
tapasztalatok alapján a szülőkkel egyeztetve személyre
szóló hosszú távú fejlesztési
programot alakít ki, melyet - az új információk
alapján - folyamatosan korrigál. Az egyéni fejlesztési
program igazodik a tanuló életkori sajátosságaihoz,
adottságaihoz, körülményeihez. Figyelembe veszi
a kisiskolai szaktanárok véleményét, a gyerek
változásait. Tartalmazza a tanuló hatékony
tanulása, sikeres iskolai élete, s az élet egyéb
területein való boldogulása érdekében
elvégzendő feladatokat, a direkt és indirekt pedagógiai
eljárásokat, teendőket.
- A patrónus kiemelt feladata közvetlen - tevékenységekben
és verbálisan megjeleníthető - és közvetett
érték és normaközvetítés, az életkorhoz
igazodó mentálhigiénés, önismereti és
kommunikációs fejlesztés egyaránt. Kiemelt
feladata továbbá a tanuló pályaválasztásának
kialakítása, segítése, az ehhez szükséges
képességek fejlesztésének tudatosítása,
a reális énkép, a racionális jövőkép
megfogalmazása.
- A patrónus személyes ráhatással, egyéni
és közös beszélgetésekkel, egyéni
és közösségi programokkal, rendszeres kapcsolattartással
- mind a szaktanárokkal, mind a szülőkkel - folyamatos
ellenőrzéssel, rendszeres írásbeli és
szóbeli értékeléssel, direkt és indirekt
pedagógiai eszközökkel törekszik a gyerekeket a számukra
leginkább megfelelő úton tartani. Élet- és
munkarendjüket, szabály és normatudatukat, tanulásukat
segíteni, alakítani.
- A patrónus képviseli az iskolában a tanulókat.
Képviseli érdekeiket, közvetíti - ha szükséges
- problémáikat.
- Egy patrónustanárhoz tartozó 8-10 gyerek, egy
"fészekaljat" alkot. Egy fészekalj nem feltétlenül
közösség , mert minden tanulónak külön
patrónusa a patronáló tanár. Az évek
alatt kell, hogy legyenek közös programjaik, közös
vállalásaik, feladataik, de a fészekalj nem tanulmányi,
képzési egység, nem közös feladatra szerveződött.
- A patrónus a tanuló minden iskolai döntésében
részt vesz. Nélküle a tanulót érintő
lényeges ügyekben nem lehet dönteni.
A patrónus feladatai
- A patrónus heti rendszerességű (legalább
egy alkalom hetente) "csibefoglalkozáson" találkozik
közösen patronáltjaival. A csibefoglalkozás minimális
időtartama heti egy epochális hosszúságú
tanítási óra. A csibefoglalkozások tematikáját,
módszertani ajánlásait a kisiskola patrónusai
közösen fogalmazzák meg, a hat évre szóló
közös program, éves munkatervének keretei között.
A kisiskola programjának alapját az AKG pedagógiai
programja határozza meg. A patrónus a fészekalj beszélgetéseken
tájékoztatja a tanulókat az iskolai élet információiról,
a következő időszak feladatairól is.
- A patrónus hetente legalább egyszer alkalmat biztosít
a gyerekek számára beszélgetésre, négyszemközt
is és az egész fészekaljjal közösen is,
függően a beszélgetés témájától.
- Az iskolai házirend hiányában a kisiskolák
patrónusai közösen alakítják ki az egyes
életkorokra, gyerekekre vonatkozó eljárási
szabályokat, normákat. Az egyeztetett feladatokat a kisiskola
valamennyi patrónusának el kell látnia. Ezeket a szülőkkel,
tanulókkal ismertetni kell.
- Egyéni fejlesztési program keretében kialakítja
az egyéni foglalkozás módját, s ezt a tanulóval
- életkorához igazodó formában- megbeszéli.
A patrónus az adott keretek között a szabály és
normatudat kialakulása és érvényesítése
érdekében - függően a tanuló életkorától
, adottságaitól, motivációjától,
körülményeitől- egyéni eljárásokkal,
személyes eszközöket alakít ki, és azt a
tanulóval megállapodás napi együttműködés
keretei között betartatja, a hétköznapok során
ellenőrzi.
- A patrónus jogosult és kötelezett a tanuló
minden iskolai ügyében eljárni. Pl. jutalmazni, fegyelmezni
stb. Rendkívüli esetekben (pl. kiemelkedő eredmények,
jutalmazás, büntetés, a megállapodásoktól
a tanuló érdekében való eltérés
stb.) köteles a kisiskola vezetőjével, szükség
esetén a többi patrónussal, szaktanárokkal, szülőkkel,
általánosan az adott ügyben érdekeltekkel egyeztetni.
- A patrónus tartja a kapcsolatot a szülőkkel . Tájékoztatja
őket a tanuló iskolai munkájáról, pedagógiai,
képzési ügyekről éppúgy mint anyagi
kérdésekről, vagy más programokról.
A rendszeresen tájékoztatás kötelezettsége
azt jelenti, hogy a szülőket a tanuló iskolai életéről,
előremeneteléről, legalább havonta egyszer
értesíti, s félévente legalább kétszer
személyes megbeszélést is folytat, s minden lényeges
kérdésben egyeztet velük.
- A patrónus gazdasági ügyekben megállapodik
a szülőkkel a költségtérítés
módjáról, mértékéről,
nyomon követi a megállapodás betartását,
a tanuló kiadásait, a szülői befizetéseket.
Az iskola nevében állapodik meg a szülőkkel.
Szükség esetén szociális támogatást,
ösztöndíjat kér a szociális bizottságtól
a tanuló számára.
- A kisiskola patrónusai közösen végzik a munkájukat.
Heti rendszerességgel - a nem patrónus szaktanárok
meghívásával - egyeztetik a kisiskola feladatait,
megbeszélik a következő időszak munkáját,
közösen értékelik az előző hetet.
Legalább havi rendszerességgel megbeszélik az egyes
tanulókkal kapcsolatos teendőket. A megbeszéléseken
heti rendszerességgel értékelik a tanulók munkáját,
haladását, egyeztetve a szaktanárokkal, tájékoztatva
a gyerekeket, szükség esetén szüleiket. (A négy
és fél éves programú AKG-ban a patrónusi
megbeszélés kéthetente a szaktanárok meghívása
nélkül történik. A szaktanárokkal a patrónus
egyénileg egyeztet ill. évfolyam vagy kupacszintű problémák
esetén közösen egyeztethetnek.)
- A patrónus tartja a kapcsolatot a szaktanárokkal, segíti
őket, hogy a gyerekek adottságaiknak leginkább megfelelő
terhelést kapják, tájékozódik a tanulók
tantárgyi előmeneteléről, órai munkájáról.
- A patrónus félévente írásban értékeli
a tanulók fejlődését, személyiségjegyeit,
munkáját, s javaslatot tesz a feladatokra a további
időszakra. Ezt az értékelést a tanulóval
egyezteti, s megismerteti a szülőkkel, más szaktanárokkal.
Az értékelésből származó feladatokat
rövidebb hosszabb távra megtervezi, s az érintettekkel
egyezteti. (A négy és féléves program alapján
működő kisiskolákban a patrónusi egyéni
értékelés csupán szakmailag ajánlott,
de nem munkaköri kötelesség.)
- A patrónus rendszeresen tájékozódik a tanuló
iskolai életéről, előremeneteléről,
órai, otthoni munkájáról, dolgozat és
beszámoló eredményeiről, iskolán kívüli
elfoglaltságairól. A tanuló éves munka- és
órarendjét, a patrónussal közösen, vele
egyetértésben állíthatja csak össze. A
11-12. évfolyamon a tanuló órarendjét, választott
programjait, a szülők, a patrónus és a tanuló
közösen állítja össze. A végső
döntés - egyeztetés után - a tanulóé.
- A patrónusnak tudnia kell, hogy iskolaidőben hol tartózkodik
a tanuló, ellenőrzi a hiányzásait, nyilvántartja
azokat. Információ hiányában azonnal tájékoztatja
a szülőket ill. tájékoztatást kér
tőlük.
- A patrónus részt vesz a tanuló iskolai döntéseiben,
ellenőrzi azok teljesülését, nyilvántartja
előrehaladását programjait, tanácsaival segíti
döntéseit.
- A patrónus döntései a tanulóra vonatkozóan
kötelező jellegűek. (De velük kapcsolatban a tanuló
fellebbezhet a kisiskolai nevelőközösséghez, a
pedagógiai vezetőhöz, valamint az Iskolabírósághoz.)
- A patrónus a gyerekek egyetértésével és
együttműködésével csibeprogramokat szervez.
A gyerekek életkorának, szükségleteinek megfelelő
kulturális, közösségi rendezvényeket készít
elő, bonyolít le. Ezek anyagi, szervezési feltételeit
- az iskola költségevetésének keretei között
- biztosítja. Amenynyiben a programot a tanulók szervezik
az előkészítést, feltételeket ellenőrzi
ill. részt vesz a csibeprogramokon.
- A patrónusi munka része az egyéni és csibefoglalkozásokon
túlmenően a kisiskolai programok szervezése, lebonyolítása
- a többi patrónussal közösen - az azokon való
részvétel ill. a tanulói részvétel biztosítása.
- A patrónus csibéjével közösen az éves
beosztás alapján kisiskolai ügyeletet is ellát.
Az ügyeleti idő alatt a kisiskola rendje, tisztasága,
az adott időben rendezett közös programok szervezése,
előkészítése a patrónus felelőssége.
- A patrónusok feladata továbbá az össziskolai
programok, hagyományok kisiskolára háruló részének
előkészítése, lebonyolítása az
azokon való részvétel.
- A patrónus jogosult ill. kötelezett a tanulóra vonatkozó
minden hivatalos intézményi, szakmai, pedagógiai döntésben
részt venni, a velük kapcsolatos pedagógiai, szakmai,
adminisztrációs feladatokat ellátni. Így pl.
kiemelten a továbbtanulás, pályaválasztás,
érettségi, nyelvvizsga, más külső tanfolyamok,
vizsgák, OKTV, helyi tanulmányi versenyek, külföldi
utak, egyéb programok.
- A tanulóval kapcsolatos külső megkeresések,
döntések iskolai információhordozói, döntéshozói
a patrónusok.
- A patrónusnak figyelemmel kell kísérnie a tanuló
hivatalos nyilvántartásával, tanulói jogviszonyával
kapcsolatos feladatokat (gazdasági ügyek, adminisztráció,
diákigazolvány, biztosítás stb.). A törzslap
vezetése, a bizonyítvány kiállítása
a patrónus feladata.
- A patrónus részt vesz a tanulók felvételijében,
a felvételi előkésztésében, lebonyolításában.
Az egyik szóbeli bizottság vezetőjeként döntéshozó
felvételi ügyekben.
A patrónus jogai
- A patrónus a kisiskolai nevelőközösség
tagja ebben a minőségében megilletik mindazok a jogok,
amik a kisiskola döntési kompetenciájába tartoznak.
- A patrónus jogosult a kisiskola vezetőjének választására,
s e minőségében kisiskola vezetőjének
választható.
- Módja van az őt választó gyerekek közül
a többi patrónus egyetértésével azokat
választani, akik fejlesztésében, iskolai életében
érdemben képes eljárni.
- A patrónus joga - az eljárási rendben rögzített
módon - a tanulók patrónusváltását
kezdeményezni.
- A patrónus jogosult patronáltjait érintő
minden iskolai döntésében részt venni.
- A patrónus jogosult munkájához az AKG infrastruktúráját
igénybe venni.
- Szakmai feladatának elvégzéséhez szakmai
továbbképzésen vehet részt.
Eljárási, munkajogi kérdések
- A patrónusi feladatokra az AKG határozott időre
ad megbízást. Ez az idő általában hat
év, ettől eltérni patrónusváltás,
helyettesítés esetén lehet. Mivel a patrónusi
munka az AKG pedagógiai programjának része, ezért
a feladat - pedagógiai vezetői felkérés esetén
- az AKG-ban tanító tanárok számára
munkaköri kötelesség.
- A patrónusi munkáért javadalmazás jár.
Összege nem lehet kevesebb, mint a teljes pedagógusi státusra
fizetett összeg negyede.
- A patrónusi munkával járó költségeket
az AKG megtéríti (színház, mozijegy, kirándulás
költségei stb.).
- A patrónusok önként jelentkezés és
felkérés alapján kerülnek kinevezésre.
A pedagógiai vezető megbízza a tantestület egy
tagját (mb. kisiskolavezető), aki jogosult kinevezni - a
pedagógiai vezető egyetértésével- az
évfolyam további öt patrónusát (a négy
és fél éves program alapján működő
iskolában létszámarányosan több patrónus
bízható meg).
- A patrónusi munkára legalább fél évvel
az évfolyam kezdése előtt köt szerződést
az iskola. Az előkészületekre, felvételi lebonyolítására,
az AKG a teljes patrónusi pótlék legalább egynegyedét
fizeti.
- A patrónust a gyerekek az első év során
- általában a nyitó tábor alatt.- a teljes
képzési időszakra választják. Patrónusváltást
a kisiskola vezetője, a patrónus, a szülő, a
tanuló egyaránt kezdeményezheti. E rendkívüli
esetben a váltáshoz, mind a patrónus, mind a szülő,
mind a tanuló, mind a fogadó patrónus egyetértése
szükséges. Ugyancsak meg kell hallgatni a tanuló eredeti
és fogadó csibéjét.
- A patrónus munkáját a kisiskola nevelőközössége
minősíti, a vele kapcsolatos munkáltatói jogokat
a kisiskola vezetője gyakorolja.
- Amennyiben egy tanuló évet ismétel az iskolában
(pontszám minimum el nem érése, betegség, külföldi
tanulmányok stb.) a két kisiskola nevelőtestülete
közösen dönt - a szülő és a tanuló
meghallgatásával - a patrónusváltásról,
vagy az eredeti patrónus további munkájáról.
- Egy patrónus tartós távolléte, munkaviszonya
megszűnése esetén a képzési időszak
közben új patrónus váltja fel. Megbízásához
kisiskolai nevelőtestületi döntés, pedagógiai
vezetői egyetértés szükséges. A patrónusváltáskor
az új patrónus kinevezéséhez, meg kell hallgatni
a tanulók a szülők véleményét.