« Nemzetközi kapcsolatok

AKG diákjai képviselték Magyarországot az EP szakmai vitaversenyének nemzetközi döntőjén, Athénban

Négy AKG-s diák vett részt a Model European Parliament (MEP) 60. nemzetközi döntőjén, amelyet 2024 októberében Athénban rendeztek. Forró Eszter (13/7 évf.), Krámer-Nagy Ráhel (11/ny évf.), Szabó Zille (2024-ben végzett) és Szalai Botond (13/7 évf.) versenyzett országunk színeiben a hatfős magyar delegáció tagjaként a nemzetközi rendezvény keretein belül. Mind a négyen az idén tavasszal Budapesten megrendezett nemzeti fordulóról kvalifikáltak Görögországba.

Az idei rendezvényen – ez egy MEP-es rekord – 32 ország vett részt, amelybe bele tartoztak EU tagállamok, EU tagjelölt országok, illetve vendégországok is. Az összesen közel 200 fiatal delegált egy hét során számos helyszínen versenyzett Athénban, beleértve több helyi iskolát, konferenciatermet és még a régi görög parlamentet is, ahol az esemény csúcspontjának számító plenáris ülésre került sor.

Diákjaink – akik mind aktív vagy korábbi tagjai az AKG Európai Parlament Nagykövet Iskola és nemzetközi kapcsolatok specializációjának – egytől egyig nagyszerű teljesítményt nyújtottak bizottságaikban, ahol olyan témákról vitatkoztak, mint az EU-USA kapcsolata, uniós AI politika, közös európai diploma, illetve a klímasemleges Európa kialakítása. A delegáció vezetőként Forró Eszter tartotta meg Magyarország bevezető beszédét a nyitó ünnepségen, Szalai Botond pedig bizottsága záróbeszédét tartotta a plenáris ülésen. A szakmai program mellett némi idő jutott városnézésre, a görög kultúrából is ízelítőt kaptak a küldöttség tagjai. Mindezek mellett a magyar delegációt Sándor Zsolt athéni nagykövet is fogadta privát rezidenciáján.

Szalai Botond

A MEP

A Modell European Parliament (MEP) egy 1994-ben alapított oktatási program és versenysorozat, amely a fiatalok számára kínál lehetőséget arra, hogy megismerjék az Európai Parlament működését, valamint gyakorolják a vitakultúrát és a nemzetközi együttműködést. A program célja, hogy a résztvevők fejlesszék kritikus gondolkodásukat, a problémamegoldó készségüket és a nyilvános beszédkészségüket, miközben betekintést nyernek az európai politika és diplomácia világába.

A verseny során a résztvevők az Európai Parlament működését szimulálják, a többi ország delegáltjaival összedolgozva. A versenyzők az eseményt megelőzően beosztásra kerülnek 10 különböző bizottságba, amelyek valós Európai Uniós bizottságok neveivel, feladataival és hatáskörével rendelkeznek (pl.: ECON: Gazdasági és Monetáris Bizottság). Minden bizottság egy határozati javaslatot dolgoz ki egy, a hatáskörük alá tartozó, jelenleg releváns probléma megoldására a hét első felében, amelyet az utolsó két napon a plenáris üléseken mutatnak be, majd megvitatják, megvédik és szavazásra bocsátják azt. Azokat a határozati javaslatokat, amelyek elfogadásra kerülnek, a MEP minden évben továbbítja az Európai Parlamentnek, így diákjaink munkája egyenesen az EP képviselők asztalára kerülhetnek.