Fenntarthatóság és a finn oktatási rendszer
Szeptember 16-tól kezdődően ötnapos kurzuson vettem részt Helsinkiben az Europass Teacher’s Academy szervezésében. A csoportban rajtam kívül két német, három román és hét olasz tanár volt. Tanárunk a lelkes és kommunikatív Mia Torttila volt.
Az első napon – megismerkedésünk és bemutatkozásunk után – megismerkedtünk a finn oktatási rendszer fő elemeivel is. Az egész társadalmat átszövő bizalom és őszinteség az iskolában kezdődik. A gyerekeket a körzeti iskolába íratják be, a szülők teljes bizalmát élvezik a tanárok. A szülők bizalma az állam bizalmát is jelenti: nincsenek ellenőrzések és nincsenek nyilvánosságra hozott mérési adatok sem iskolákról, sem diákokról. Nincs rangsor sem iskolák, sem diákok között az alapképzés (kilencedik) végéig. A tanárok a társadalom egyik legmegbecsültebb tagjai, kiválasztásuk is hosszadalmas. Aki tanár szeretne lenni, annak ennek kell lennie a fő tervének. Videót néztünk egy átlagos iskolai napról – az ingyenes svédasztalos ebédről 45 perces ebédszünettel, a minden óra utáni 15 perces udvari szünetről és a fokozatosan növekvő terhelésről.
A második nap jórészt csoportmunkában telt. Megismerkedtünk az ENSZ 17 globális célkitűzéseivel – felépítettünk két utópiát és két disztópiát, mindegyikhez tennivalólistát csatoltunk. A nap többi részében Porvoot fedeztem fel.
A harmadik nap első fele a tanteremben telt és főleg a kiváltságosság témájával foglalkoztunk. Megvitattuk, hogy kinek mit jelent a kiváltságosság és mikor érezzük/éreztük magunkat kiváltságosnak. A nap második fele az Oodi könyvtárban telt. Már az utazás előtt olvastam a könyvtárról, tele voltam kíváncsisággal és elvárásokkal, de a valóság tényleg minden elvárásomat felülmúlta. Egy goosechase kihívást csináltunk csapatban, és én a délután egy részét is ott töltöttem. A sok közösségi tér, munkaterület, tanulásra, kutatásra és beszélgetésre alkalmas tér mellett – természetesen -éttermet és kávézót is találunk a három emeletes épületben. A második emelet egészen elképesztő: nyomtatók, varrógépek, bérelhető hangszerek és stúdiók és egy konyha is a közönség rendelkezésére áll. A gyerekrészlegben épp meseprogram indult, a teraszon sütött a nap. A kiváltságosság érzése egészen kézzelfoghatóvá vált.
A könyvtárlátogatás után felfedeztem a Kallio városrészt (szecessziós templombelső), a Linnunlaulukatu villáit és a város tengerparti sétányán lévő botanikus kertet. Nagyon tetszett a fa ágaira hasonlító evolúciós növényültetés és az Érzékek kertje, ahol tapintható és szagolható növények csoportosultak.
A csütörtöki nap a fenntarthatóság fogalmának elmélyülésével telt. A tanteremből is kimozdultunk, amikor a greenwashingra kerestünk példákat a helyi boltokban. Konkrét feladatokkal is találkoztunk, és elkezdtük a saját projektünk tervezését. Pénteken mutattuk be ötleteinket és értékeltük a kurzust.
Ötletekkel és energiával feltöltve érkeztem haza és vetettem bele magam az iskolai tanévbe.
Kuczó Csilla