Cikk az Új Pedagógiai Szemle 2015 május-júniusi számából
Beszámoló a FutureGen Business Piqniq 2015 eseményről
Sándor Fruzsina: FutureGen Business Piqniq
Minden a középiskolában kezdődik, a szerelmek, a barátságok és a startupok is…
2015 április 18-án egy rendkívül jól szervezett, európai színvonalú üzleti rendezvény, egy startup-nap részesei lehettek azok, akik ellátogattak a FutureGen Business Piqniq elnevezésű (a jövő vállalkozó-generációja részére szervezett) eseményre, a budapesti Alternatív Közgazdasági Gimnáziumba. Az AKG e napon megnyitja kapuit és elérhetővé teszi azt a tudást, tapasztalatot, amely a diákok vállalkozási képzésével kapcsolatban már közel 25 éve gyűlik az intézményben. A most második alkalommal megrendezett üzleti napra az iskola diákvállalkozóin kívül számos középiskolából hívtak diákokat, hogy ismerkedjenek egymással, megosszák tapasztalataikat, és hogy kérdezzenek, tanácsot kérjenek az üzleti életben már elismert vezetőktől, szakemberektől. A rendezvény keretében kötetlenül, egymástól is kérdezve olyan extra tudáshoz juthatnak a 15–17 éves diákok, amely segíti őket abban, hogy a legjobbak lehessenek az ország diákvállalkozói közül.
Ezen a napon minden résztvevő bedobta a közösbe, amit cégvezetésről, marketingről, üzleti stratégiáról, médiaszereplésről, arculatról, rendezvényszervezésről, globális cégműködésről és általában az üzletről tud – miközben az általuk hozott ételeket és italokat piknik-módra, közösen fogyasztották.
Miután Horn György, az AKG pedagógiai vezetője megnyitotta az eseményt, a vendégek és az AKG-s diákok izgalmas előadásokat hallgathattak Nagy Pétertől, a Colabs egyik alapítójától, Kádár Tamástól, a Sziget Kulturális Menedzser Iroda Kft. cégvezetőjétől, valamint Margócs Nikolettától, aki még egyetemista, de már jártas a startupok világában. Mindhárom előadás vezérfonalát a vállalkozások, a startupok világa és az ezekhez kapcsolódó, eredményes megvalósításhoz vezető lépések, ötletek képezték. Jó volt látni, hogy ezek a sikeres szakemberek nem sajnálják sem idejüket, sem energiájukat arra, hogy odafigyeljenek a középiskolás diákokra, diákvállalkozókra, és tapasztalataikkal segítsék őket.
Az előadások után következett a diákvállalkozások színpadi bemutatkozása. A regisztrált diákcégeknek öt percben kellett beszámolniuk az éves munkájukról, ezt pedig az öt tagú, támogató mentorokból álló szakértő zsűri nyilvánosan értékelte. A szakértők szigorú szakmai elvárásokkal szembesítették a prezentálókat, de mindezt rendkívül barátságosan tették. Gyakran kérdezték a számokat, számon kértek hiányzó részleteket, és tanácsot adtak, mely területen látnak még pótolnivalókat. Eközben megosztottak velünk néhány személyes történetet, sztorit is az üzleti életből – közelebbi betekintést nyújtva gyakorlatukba.
A diákcégek bemutatkozásaiból úgy tűnt, ezek a középiskolások egytől egyig olyan határozott kiállású, felkészült, céljaikkal tisztában levő fiatalok, akik tudják, hogy mit akarnak: egy élhetőbb, szebb és kényelmesebb világot. Mai problémákat szeretnének megoldani, hulladékokból új értéket teremteni, környezetünket zöldebbé tenni vagy a diákoknak rendszeresen olyan ételeket, italokat biztosítani az iskolájukban, amilyet ők maguk szeretnének enni–inni – és az se baj, ha ezek egészségesek, finomak, és gyorsabban hozzáférhetőek, mint ha a menzán állnának sorba értük.
A megoldásaik sem megszokottak, nem elégszenek meg a hagyományos változatokkal. Amikor a nagyi tányérjaiból dísztárgyakat készítenek, egyedi technológia kifejlesztésével is kísérleteznek. Mások étel- és italautomata üzemeltetésbe fognak az iskolájukban.
Valamennyi diákcégnek van honlapja és Facebook-oldala. Többségük a Twitteren is kommunikál, webshopon keresztül értékesít és kapcsolatait az iskolán kívül is építi. Kommunikációjuk globális, leveleznek amerikai szakemberekkel, és sokuk alkalmazza a közösségi kommunikáció olyan trükkjeit, mint a videókészítés és a blogolás. (Sok diákcég arra is gondol, hogy bevételeiből rászorultakat támogasson.)
Ezek a diákok pontosan tudják, hogy nem elég valamit jól csinálni, tudni kell azt jól előadni, eladni is. Kivételes minőségben prezentálják magukat, többségük a Prezit is magabiztosan kezeli, színes, kreatív módon mutatják be termékeiket, szolgáltatásaikat. Öntudatosan állnak ki a színpadra a nézők, szakértők elé, merik vállalni magukat, számítva rá, hogy hibázhatnak is, és elmondják, ha éppen valami nem sikerült. Érdekes volt annak a diákcégnek a bemutatkozása, amely, tagjai saját bevallása szerint inkább veszteséget termelt, mint nyereséget, és a diákok nyíltan szembenéztek a ténnyel: az adott projektben bizony nem sikerült céljaikat elérni. Magabiztosak és humorosak voltak. Leplezetlen öniróniájuk, beszólásaik nemcsak a feszültséget oldották, hanem hatalmas derültséget is kiváltottak a nézők soraiban – együtt nevettünk velük.
A támogató mentorok között ott volt a Sziget Fesztivál pénzügyi igazgatója, a Forbes magazin főszerkesztője, a Kitchen Budapesthez tartozó egyik sikeres startup, a Piqniq igazgatója és a Colabs fentebb már említett társ-alapítója, valamint régi diákvállalkozókból lett sikeres üzletemberek is, szép számmal.
A diákok – azon túl, hogy lehetőségük volt a bemutatkozásra s beszámolhattak éves munkájukról – egy-egy öt perces „rapid randi” erejéig a meghívott szakembereknek, üzletembereknek, általuk nagyra tartott márkák képviselőinek tehették föl üzlettel kapcsolatos kérdéseiket, négyszemközt. A lehetőséget nagyon sok fiatal kihasználta. Biztosak lehetünk benne, hogy a beszélgetésekben számos olyan tipp, ötlet és új meglátás hangzott el, amely a diákokat segíti, hogy ifjú vállalkozóként még sikeresebbek legyenek.
Az esemény végén a támogató mentorok különböző felajánlásokat tettek. (Díjak nem voltak; nehéz is lett volna dönteni helyezésekről, de nem is ez volt a cél.) A felajánlások igénybevételével a diákok a kommunikációjukat erősíthetik: marketing-tanácsadás, arculati konzultáció, ötletelés termékfejlesztéshez, segítség Google- és Facebook-kommunikációhoz, éves előfizetés a Forbes magazinra. Az egyik csapat különösen izgalmas ajánlatot kapott: szakértők társaságában ismerkedhetnek a Kokology nevű játékkal, amelyben saját maguk megismerésén keresztül a csapatszellem erősítésre lesz alkalmuk. Egy másik diákcég irigylésre méltó lehetőséget kapott, meghívták őket a Sziget Fesztiválra. Persze meg kell dolgozniuk érte; tőlük várnak tanácsot bizonyos kérdésekben. Ennél megtisztelőbb, nagyobb elismerést elképzelni sem lehet: azt csinálhatják, amiben jók, és azon a helyen, ahová rengeteg fiatal szeretne eljutni, nemcsak Magyarországon, hanem szerte a világban. A részvétel a Kitchen Budapest és a Colabs mentorprogramjában szintén növelheti a benne részt vevő diákok amúgy is rendkívüli felkészültségét.
A sok szakmai program mellett arra is volt idő, hogy a résztvevők a saját maguk készítette sütiket, a támogató cég pudingjait, valamint almát és egyéb csemegéket kóstolgathassanak, miközben egy másik szponzor frissen csavart gyümölcsből készült italaiból is lehetett kérni – hogy a résztvevők figyelme egész nap kitartson. A Forbes magazinokat, a HVG-könyveket és egyéb HVG-kiadványokat pedig az érdeklődők olvasgathatták és el is vihették magukkal.
Meglepetésként az egyik diákcég az iskoláját is értékelte. A diákok oklevelet készítettek az intézménynek, ezzel üzenve, hogy tudják: jó dolguk van ott, s köszönik, hogy az iskolájuk bízik bennük és támogatja őket üzleti elképzeléseik megvalósításában akkor is, ha előfordul, hogy hibáznak. Az oklevél az AKG-nak szólt – amely egyben megkapta a csapattól a „Legbevállalósabb Gimnázium” titulust is.
Izgalmas és tapasztalatszerzési lehetőségekkel teli nap volt ez, a résztvevők nagyon hasznosnak találták. Az AKG és a FutureGen szervezet szeretné, hogy a program minél több iskolába eljusson, hogy egyre több és több diák ismerje meg a Learning By Doing (a cselekvő tanulás) alapelvét, s hogy tudják: „minden a középiskolában kezdődik, a szerelmek, a nagy bulizások és a startupok is”. A diákvállalkozási képzés Facebook-oldala: https://www.facebook.com/futuregenofficial.
A FutureGen Business Piqniq esemény oldala: https://www.facebook.com/events/412726345573159.
Az érdeklődők itt olvashatnak bővebben a programról: http://futuregen.hu