Köznevelési stratégiai partnerségek
Az Alternatív Közgazdasági Gimnázium Cikk Cakk évfolyama a 2013/2014-es és a 2014/2015-ös tanévben részt vett egy hat európai ország részvételével zajló COMENIUS (Egész életen át tartó tanulás / Iskolai együttműködések) projektben. A projekt témája a „Demokrácia kihívásai napjaink Európájában”, angolul a „THE EUROPEAN DREAM – A vision of Europe in times of change and challenge” címmel adtuk be a pályázatunkat.
Iskolánk 2013 májusában nyert támogatást a projektben való részvételre, a munkát 2013 szeptemberében kezdte meg az akkor kilencedikes Cikk Cakk évfolyam Nagy Mélykuti Luca és Zábráczki Anett vezetésével. Az évfolyam diákjai közül félévenként belső pályázat útján 4, 5 illetve 6 diákvezetőt választottunk ki, akik az évfolyam többi diákjának a munkáját irányították, tanári segítséggel koordinálták, és ők képviselték az iskolát és társaikat a félévente tartott, összesen négy nemzetközi konferencián is. A konferenciák közötti időszakokban csibefoglalkozásokon, együttéléstan órákon, angol órákon foglalkoztak a diákok a projekt témájával, műhelymunkában, kiscsoportos beszélgetéseken, online kérdőívek kitöltésével, majd az eredmények megvitatásával bővítve ismereteiket a témában. A Falukutatás témahetünk diákjogok és esélyegyenlőség témában szintén érintette a projekt témáját, így hát erről is tartottunk előadást a soron következő konferencián a nemzetközi hallgatóságnak. Egy kisfilmet is forgattunk ebben a témában.
A faluktatás során a Cikk-Cakk évfolyam diákjai bepillanthattak a bátonyterenyei iskolások, tanodások hétköznapjaiba, besegíthettek az ott folyó segítő, a hátrányok leküzdését célzó önzetlen munkába. Megtapasztalhatták, hogy az esélyegyenlőség mennyiben valósul meg a mai Magyarországon, körvonalazódhatott számukra milyen gondokkal küzdenek embertársaink és mennyi a tennivaló e téren. Mindezeket a gondolataikat a projekt nemzetközi tagjaival is megosztották.
A munkafolyamat nyelve az angol volt, a diákok nem csak tárgyi tudásukat gyarapították, hanem a személyes kontaktus, a közös munka által a világképük is formálódott, nyitottabbak, elfogadóbbak lettek. Mindeközben nyelvi készségeik fejlődése is nyomon követhető volt, mind a videoüzenetek, mind a konferenciákon folytatott megbeszélések illetve a záróprezentációk alatt folyamatosan angol nyelven kommunikáltak.
A demokrácia kérdéskörén belül több altémával foglalkoztak a diákok a négy félév alatt, úgy mint a diákjogok, az esélyegyenlőség, a sztereotípiák, a diszkrimináció, a bevándorlás és a szélsőséges mozgalmak kérdésével. Mindegyik nemzetközi találkozón bemutatták a nemzetközi stábnak az addigi eredményeket, és tapasztalatot cseréltek a munkafolyamatot illetően. A négy félév alatt összesen két online kérdőívet töltöttek ki a hat iskola diákjai, ezeknek a kérdőíveknek a kiértékelése, diagramokkal való ábrázolása a projektünk egyik végterméke. Ezen kívül egy Demokrácia Társasjátékot is készített az AKG – s csapat, ahol angol nyelven kell a demokrácia kérdéskörébe tartozó feladatokat, kihívásokat megoldani a versenyzőknek, egy – egy, a projektben résztvevő ország képviseletében. Diákjaink egy honlapot is készítettek, ahol a két év alatt olvasott cikkek linkjei, rezüméi, illetve a nemzetközi team által készített videók, prezentációk kerültek, kerülnek feltöltésre. A honlap elérhetősége: http://comeniusyouthforum.wix.com/comenius
A négy félév alatt diákvezetőként a következő tanulók vettek részt a magyar csapat munkájában:
Andrási Szilvia, Cseh Hanna, Fernezelyi Simon, Nánai Szűcs Dóra, Nemes Kata, Simon Benedek, Tóth Artúr, Tóth Jolán.
A projekt sok munkát, és sok örömet jelentett a diákjaink számára, különösen a második évben volt jelentős a feladatmennyiség az amúgy is leterhelt tízedikes diákok számára. Mind iskolai szinten, mind nemzetközileg sikeresen zárult a munka, melynek remélhetőleg a következő évfolyamok valamelyikén is lesz folytatása.
Fotóalbumok
1. félév – 2013. ősz, Olaszország
2. félév – 2014. tavasz, Svédország
3. félév – 2014. ősz – Spanyolország
4. félév – 2015. tavasz – Dánia
A nemzetközi együttműködésben részt vevő iskolák
Frederikshavn Gymnasium & HF kursus / Frederikshavn, Dánia
IIS Luigi di Savoia / Rieti, Olaszország
Presterudsgymnasiet & Brogardsgymnasiet / Kristinehamn, Svédország
- http://www.kristinehamn.se/skola-barnomsorg/valkommen-till-brogardsgymnasiet
- http://www.kristinehamn.se/skola-barnomsorg/valkommen-till-presterudsgymnasiet
IES Lucía de Medrano / Salamanca, Spanyolország
Philips van Horne SG / Weert, Hollandia
- http://www.pvanhorne.nl/leerlingen/nieuws/internationaal-bezoek-aan-philips-van-horne
- http://www.ttoweert.nl/nl/ttoweert/nieuws/bezoek-voor-de-philips-van-horne-uit-hongarije
Sajtómegjelenések
Salamanca
- http://salamancartvaldia.es/not/61541/recepcion-a-profesores-y-alumnos-del-lucia-de-medrano-que-participan-en-comenius/
- http://www.elnortedecastilla.es/salamanca/201411/12/perspectivas-mismos-problemas-desde-20141112104402.html?ns_campaign=WC_MS&ns_source=BT&ns_linkname=Scroll&ns_fee=0&ns_mchannel=FB
- http://www.rtvcyl.es/Salamanca/32e9886d56cbea523311
- http://www.salamanca24horas.com/local/jornada-de-trabajo-de-profesores-y-alumnos-de-dinamarca-hungria-suecia-holanda-e-italia-en-e-0#sthash.Sw7lKlcJ.gbpl
Kristinehamn
Rieti
- http://www.comune.rieti.it/article/13/12/municipio-una-delegazione-di-studenti-del-progetto-comenius
- http://www.rietionline.com/news/ultim-ora/in-municipio-una-delegazione-di-studenti-del-progetto-comenius.html
Tóth Artúr: Hogyan kerültem a nemzetközi projekt programjába
A Comenius-projekt egy európai pályázat, amelyben EU-s országok vesznek részt (esetünkben: Olaszország, Dánia, Svédország, Hollandia, Magyarország és Spanyolország). Az Európai Uniónál, a magyar Tempus Közalapítványon keresztül pályázni lehet nemzetközi iskolai együttműködések finanszírozására, és az iskolánk, az AKG, öt másik gimnáziummal együtt pályázott. A pályázat témája a demokrácia, ahogy azt a tizenéves fiatalok látják. A projekt célja, hogy ezen országok, legalábbis némely iskoláiban megismertessék és mélyen értelmezzék magát a demokráciát. Két tanéven keresztül fogunk együtt dolgozni a nemzetközi csapatban, és próbáljuk több oldalról körbe járni, megvizsgálni a demokrácia kérdéskörét.
Szerencsére az AKG-ban a mi évfolyamunk, a kilencedik évfolyam vesz részt a projektben, és innen választják ki a 4 diákvezetőt is, akik az iskolát képviselik a félévenként tartott nemzetközi konferenciákon. A projektről először a nyitótáborunkban hallottunk, és kapásra mindenkinek megtetszett az egész (legalábbis ezt hallottam és magam is gondoltam). Persze én is realista voltam, akárcsak a többiek magukban, és nem hittem, hogy egyáltalán lehet esélyem a diákvezetői posztra.
Ezután, másodszor, az első iskolai napon hallottunk a Comeniusról. Még mindig töretlen lelkesedés hajtott minket, habár a pályázat részleteit még nem ismertük. Az első Együttéléstan órán került sor a részletes ismertetésre. Ekkor kaptuk meg azt a papírt, melyen rajta voltak az írásbeli pályázat követelményei, és az hogy milyen „képességek” tesznek bennünket alkalmassá a feladatra. A pályamunkámat jómagam az őszi szünet során írtam meg, és az volt az érzésem, hogy a többiekével összehasonlítva nem lesz az igazi. Az angol nyelvű szóbeli interjú ezután következett, nagyon tetszett a beszélgetés és egy, a stílusomhoz illő párbeszédet kaptam. Pár kérdésre is felelnünk kellett a pályázatunkkal kapcsolatban, de ezek egyszerűek voltak. A kiválasztás után nagyon megörültem, hogy bekerültem a négy diákvezető közé, persze mások, akik most nem lettek kiválasztva, elszomorodtak.
A feladatokat és az úticélt, továbbá az utazás részleteit később tisztáztuk. Idén decemberben Olaszországba, egy Rómától 80 kilométerre található kisvárosba fogunk utazni, ott lesz a projektindító nemzetközi konferencia. Minden résztvevő országból négy diákvezető vesz részt a konferencián, és két tanár, akik a projektet irányítják. A konferencia előtt egy kérdőívet kell készítenünk, „Kinek mit jelent a demokrácia, ki mit tud róla?” témában. Ezen kívül röviden be kell mutatnunk az iskolánkat, az országunkat is. Jelenleg a demokrácia-kérdőíven dolgozunk és mindenki nagyon várja az utazást.