Svédországi projekttalálkozó – Kristinehamn, 2024. 10. 23-25.
A svédországi projekttalálkozó a „Mental strategies in a stressful time” című kétéves Erasmus+ projekt első közös eseménye volt, és bár előtte a négy iskolában külön-külön már sokat dolgoztunk a projekt témáján, a három nap alatt rengeteget haladt a munka. Elsősorban különböző „coping skilleket”, azaz olyan képességeket tanulhattunk, amik segítségünkre lehetnek, ha különböző mentális nehézségekkel, problémákkal küszködünk.
A találkozón négy iskola vett részt; a házigazda svédek, egy spanyol iskola diákjai, dán diákok, és mi. A programban 4-4 spanyol dán és magyar diák vett részt, a svédek, hiszen ők a házigazdák, többen voltak.
Kristinehamn egy Stockholmtól nyugatra található város, 25 ezer lakossal. A helyi iskola, a Brogymnasiet Kristinehamn egy, a város méretéhez képest nagyon jól felszerelt és modern iskola, a környező településekről is járnak ide diákok. Az iskolának van gimnáziumi képzése, valamint szakképzései is, ilyen például az ápolói szakképzés, erre a szakra járó diákok vettek részt a programban.
Az első nap egy előadással vette kezdetét, itt a mentális betegségekről tanulhattunk, ezeknek a történelméről, valamint általánosságban a „coping skillekről” vagyis megküzdési stratégiákról. Ezt kisebb csoportokban egy egészségügyi óra követte, itt betekintést kaptunk a diákok mindennapjaiba. Tanultunk újraélesztést, Heimlich fogást, sőt, még a vércukorszint teszt elvégzését is elsajátítottuk. Majd egy svéd, mint idegennyelv órát tartottak nekünk, ez az óra sokaknak az órarendjükben is szerepel, hiszen vannak diákok az iskolában, akiknek nem a svéd az anyanyelvük. Az ebédszünet után körbevezetettek minket az iskolában. A délután folyamán ellátogattunk Marieberg-be, ami régen mentális egészségügyi intézetként működött. Meghallgattuk ennek történetét, majd kis csoportokban elkészítettük a saját javaslatunkat a program logójára, így megismerkedve a képzőművészetekkel, mint „coping skill”. Ezt egy versfelolvasás és egy megzenésített versekből álló koncert követte. Az estét egy közös vacsorával, és bowlingozással zártuk.
A második nap fő eseménye az iskolában évente megrendezésre kerülő röplabda bajnokság volt, itt mi is kipróbálhattuk magunkat. Ebéd után a találkozó előtt az iskolákban elkészített és kitöltött kérdőíveket elemeztünk országokra lebontva. Itt a kortársaink tudását próbáluk felmérni a mentális egészség témakörével kapcsolatban. Az eredményeket összegeztük, és megbeszéltük. Majd egy prezentációt halhattunk a svéd egészségügyi rendszerrel kapcsolatban.
Az utolsó napot egy erdei sétával kezdtük a Vänern tó mellett, ami az Európai Unió legnagyobb tava. Itt volt lehetőségünk „forest bathing”-elni, azaz erdei fürdőzni: lefeküdtünk az erdőben a földre, és csendben magunkba szívtuk az erdei levegőt. Majd ebéd után valódi fürdőzésre is sor került. Egy újabb „coping skill”-ként kipróbáltuk a jeges fürdőzést, és megmártóztunk az alig 10°C fokos tóban. Este közösen vacsoráztunk az iskolában, megtanulhattunk tradicionális svéd néptáncolni is, és a konferenciát lezárva elbúcsúztunk egymástól.
A svédországi konferencián eltöltött három nap nagyon hasznos volt mind szakmailag, mind élmények szempontjából. A tudásom a mentális egészséggel kapcsolatban sokat bővült, új „coping skill”-eket tanultam, rengeteg kedves emberrel találkoztam, és a svéd kultúrát is jobban megismerhettem. Hazatérve az EPAS specializáción megosztjuk társainkkal a tanultakat, és az egész iskola bevonását is tervezzük további programokba.
Nógrádi Sára, 12/7 évfolyam