Célja
- A mozgásszeri rendellenességgel, részképesség zavarral küzdő,
- az átlag alatt teljesítő, félő, kudarcos,
- az általános iskolában az alap szintű mozgásfejlesztésből (torna, atlétika) kimaradó,
- csak bizonyos mozgások (torna) alól felmentett
diákok számára megfelelőbb és egyénspecifikusabb szakmai segítségnyújtás biztosítása, amely a kötelező testnevelés órák számából egyet venne igénybe az adott diák aktuális testnevelés órája helyett.
További célok a lemaradó diákok integrálása, az önismeret és testtudat javítása, a mozgás során szerzett sikerélmény kialakítása és stabilizálása.
A mozgásfejlesztés iránya
A szomatopedagógus az orvosi szakvélemény alapján állítja össze az egyénekre specializált gyakorlatokat. Akiknél nincsen orvosi papír, azoknál a mozgásfejlesztés a testnevelés órai tananyagot és a kerettanterv által meghatározott irányokat követik.
Időszak (2014/2015-ös tanévben)
A foglalkozások a második félév elején indulnának a testnevelés órákkal párhuzamosan a konditeremben.
- hétfő 1-2. óra 7-8. évfolyam
- kedd 1-2. óra 7-8. évfolyam
- kedd 3-4. óra 9-10. évfolyam
Csoportlétszám
A kis csoportos foglalkozások létszáma 3-8 fő.
A diákok kiválasztása
A mozgásszervi problémákkal küzdő diákoknál értelemszerű egy szakember segítsége a speciális gyakorlatanyag összeállításához és a gyakorlatok koordinálásához. Ennek tudatosítását a diákokkal, a testnevelő tanárok vállalják.
A koordinációs és kondicionális problémákkal rendelkező diákoknál a testnevelő tanárok véleménye alapján tanácsolják a diáknak az egyik testnevelés óra helyetti mozgásfejlesztő foglalkozás beiktatását, amelynek szükségessége a testnevelés órai gyakorlatok eredményesebb végrehajtásában keresendő.
A testnevelő tanárnak a mozgásfejlesztő foglalkozásra javasolt diákokkal, a patrónussal és a szülővel minden esetben egyeztetni kell a külön csoport zavartalan elindulása érdekében.
Értékelés
A szomatopedagógus írásbeli értékeléssel járulna hozzá a diákok fejlődésének elősegítéséhez, illetve a testnevelő tanár munkájához.